ریحانی و همکاران۱۳۸۸نرم افزارهای هندسه ی پویا با فعال سازی طرحواره های مرتبط و مناسب تر، تشویق فرد به استفاده از راهبردهای حل مسأله، تأثیر مثبت در نحوه ی کنترل فرایند حل و باورهای فرد، تواناییهای حل مسأله به ویژه ساخت حدس های منطقی و خلاقانه را افزایش و توسعه میدهد.دهقان پور۱۳۸۹
به کارگیری دست سازهها در آموزش ریاضی در مقایسه با روش تدریس سنتی بر افزایش یادگیری، بهبود نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به این درس، لذت بیشتر بردن از ریاضی، کاستن ترس و اضطراب از این درس، افزایش انگیزه، افزایش مهم و سودمند دانستن ریاضیات، افزایش توانایی حل مسأله و افزایش میزان فراشناخت در دانش آموزان مؤثر است.
اکثریت معلمان (۸۰/۰) دیدگان مناسبی درباره ی استفاده از دست سازههای آموزشی دارند.
بین مدرک تحصیلی معلمان و دیدگاهشان درباره استفاده از دست سازههای آموزشی رابطه ی معناداری وجود ندارد.
بین سابقه تدریس معلمان در ریاضی دوره راهنمایی و دیدگاهشان درباره دست سازههای آموزشی رابطه معناداری وجود ندارد.
به کارگیری دست سازهها در آموزش ریاضی در مقایسه با روش تدریس سنتی بر افزایش یادگیری، بهبود نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به این درس، لذت بیشتر بردن از ریاضی، کاستن ترس و اضطراب از این درس، افزایش انگیزه، افزایش مهم و سودمند دانستن ریاضیات، افزایش توانایی حل مسأله و افزایش میزان فراشناخت در دانش آموزان مؤثر است.
اکثریت معلمان (۸۰/۰) دیدگان مناسبی درباره ی استفاده از دست سازههای آموزشی دارند.
بین مدرک تحصیلی معلمان و دیدگاهشان درباره استفاده از دست سازههای آموزشی رابطه ی معناداری وجود ندارد.
بین سابقه تدریس معلمان در ریاضی دوره راهنمایی و دیدگاهشان درباره دست سازههای آموزشی رابطه معناداری وجود ندارد.
تدریس بر مبنای فن هیلی در مقایسه با روش سنتی از تأثیر گذاری بیشتری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران برخوردار است.فراگیرانی که مطالب آموزشی را در قالب انیمیشن و صدا در کنار یکدیگر دریافت کردهاند ۸۰ درصد بیشتر از فراگیرانی که انیمیشن و متن را دریافت کردهاند، دارای میانگین بالاتری بوده اند.هنگامی که دانش قبلی افراد در موضوع مورد آموزش کم باشد، تصویر به شکل ساکن یا متحرک برای یادگیری حقایق توصیفی، بهتر میتواند عمل کند نسبت به دروسی که فقط دارای متن باشند. اگر چه در یادگیری حقایق دانش روندی، تفاوتی بین استفاده از متن یا تصویر دیده نمیشود؛ اما دانش آموزان دارای سطوح بالا از دانش قبلی از موضوع، بهتر یاد میگیرند حقایق توصیفی را در حالت استفاده از تصویر و لیکن تصاویر ساکن در یادگیری دانش روندی برای این دانش آموزان تأثیری ندارد. مطالعات چان لاین حاکی از آن است که دانش آموزان با سطوح مختلف دانش قبلی، به گونه ای متفاوت اعمال نشان دهنده دست یابی خود به یادگیری را نشان میدهند. تصاویر متحرک نسبت به تصاویر ساکن، برای تأثیرگذاری بر یادگیری برتری ندارند و حتی میتوانند برای یادگیری گیج کننده باشند اگر که حرکات آن ها با کیفیت پردازش اطلاعات بصری توسط دانش آموزان، متناقض باشد.
نرم افزار سه بعدی کابری، نرم افزار بسیار مفیدی برای یادگیری و آموزش هندسه تحلیلی فضایی است. ضمن اینکه استفاده از این نرم افزار درک تجسم فضایی افراد را ارتقاء می بخشد.کوسا و کاراکاس۲۰۱۰نرم افزار سه بعدی کابری، نرم افزار بسیار مفیدی برای یادگیری و آموزش هندسه تحلیلی فضایی است. ضمن اینکه استفاده از این نرم افزار درک تجسم فضایی افراد را ارتقاء می بخشد.یازلیک و اردهان۲۰۱۲نرم افزار هندسه ی پویا با نام «کابری» دارای تأثیرگذاری بیشتری بر یادگیری مفاهیم هندسی توسط دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه ی با گروه کنترل داشته است.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
مقدمه فصل سوم:
در این فصل در ابتدا نوع و روش پژوهش به کار رفته برای انجام تحقیق توضیح داده می شود. در ادامه به بیان متغیرهای پژوهش در سه بخش متغیرهای مستقل، وابسته و کنترل می پردازیم، سپس ابزار اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه را در چهار بخش مفاهیم هندسی، هوش منطقی ریاضی، هوش فضایی و خلاقیت تشریح می نماییم و در ادامه به بیان چگونگی تعیین روایی و پایای ابزار مورد نظر می پردازیم. به دنبال آن روش جمع آوری اطلاعات پژوهش و همچنین جامعه و نمونه ی آماری مورد مطالعه و حجم نمونه و همچنین شیوه ی نمونه گیری را بیان میکنیم و در انتها پژوهش ضمن بیان شیوه ی اجرای پژوهش به معرفی روشهای و ابزار تجزیه و تحلیل داده های پژوهش می پردازیم.
نوع و روش تحقیق:
در این پژوهش، با توجه به اهداف و فرضیات پژوهش از روش شبه آزمایشی با ۶ گروه آزمایشی بدون گروه کنترل و اجرای پیش آزمون و پس آزمون استفاده میشود.
جدول (۱-۳). طرح شبه آزمایشی مورد استفاده در پژوهش
گروه
پیش آزمون
متغیر مستقل
پس آزمون
آزمایش ۱
T1
فراکتال با کاغذ
T2
آزمایش ۲
T1
کتاب سازی
T2
آزمایش ۳
T1
موزاییک کاری با کامپیوتر
T2
آزمایش ۴
T1
فراکتال با کامپیوتر
T2
آزمایش ۵
T1
اوریگامی
T2
آزمایش ۶
T1
موزاییک کاری با کاغذ
T2
متغیرهای تحقیق:
متغیرهای مستقل پژوهش عبارتاند از:
-
- آموزش مبتنی بر روش فراکتال با کاغذ
-
- آموزش با بهره گرفتن از روش کتاب سازی
-
- آموزش مبتنی بر موزاییک کاری با کامپیوتر
-
- آموزش مبتنی بر روش فراکتال با کامپیوتر
-
- آموزش مبتنی بر روش اوریگامی
- آموزش مبتنی بر موزاییک کاری با کاغذ
متغیرهای وابسته پژوهش:
-
- میزان یادگیری فراگیران در مباحث ساده شناختی هندسی (سطوح دانش، درک و فهم و کاربرد)
-
- میزان یادگیری فراگیران در مباحث متوسط شناختی هندسی (سطوح تجزیه و تحلیل و ترکیب)
-
- میزان یادگیری فراگیران در مباحث مشکل شناختی هندسی (سطح ارزشیابی).
-
- میزان یادگیری فراگیران در مباحث هندسی (به شکل کلی)
-
- میزان هوش منطقی ریاضی فراگیران
-
- میزان هوش فضایی فراگیران
- میزان خلاقیت فراگیران
متغیرهای کنترل پژوهش:
-
- پایه تحصیلی (دانش آموزان پایه ششم)
-
- موضوع و مواد آموزشی یکسان برای هر سه گروه شامل مباحث هندسی (پایه های سوم تا ششم)
- اجرای پیش آزمون و حذف افراد دارای نمرات بسیار بالا یا پایین از گروه
ابزارهای اندازه گیری و شیوه اندازه گیری متغیرها:
ابزار گردآوری داده های این پژوهش در چهر بخش کلی به شرح زیر با توضیحات مربوط به هر یک میباشد.
پیش آزمون مفاهیم هندسی:
مفاهیم ساده شناختی: به منظور تعیین میزان توانایی دانش آموزان در حل مسائل مربوط به مفاهیم ساده ی شناختی شامل سطوح (دانش، درک و فهم و کاربرد) از مجموع نمرات در نظر گرفته شده برای ارزیابی یادگیری مفاهیم هندسی، ۹ نمره ی آن به ارزیابی مفاهیم ساده ی شناختی اختصاص یافت.