براون و ایزنهارت(۱۹۹۵) تحقیقات انجام گرفته بر روی عوامل موفقیت یا شکست پروژه های توسعه محصول جدید را در سه جریان و عنوان کلی بیان کردهاند. این عناوین شامل برنامه ریزی منطقی ، شبکه های ارتباطی و حل منظم مسایل میباشند. برنامه ریزی منطقی برای حل منظم مسایل ، موضوع بسیار مهمی است ، که بایستی با دقت، ساختاریافته و منظم بوده و همچنین باید رابطه متناسبی با راهبرد ، برنامه ریزی و ارتباطات درونی و بیرونی سازمان داشته باشد.
جدول ۲-۵ پیشینه تحقیق در داخل و خارج از کشور
پیشینه ی تحقیق در داخل کشور (مطالعات داخلی)
ردیف
سال
نام محقق
عنوان تحقیق
نتایج حاصل از تحقیق و متغیرهای مهم و مطرح شده در تحقیق
۱
۱۳۹۰
صباغچی و همکاران
انتخاب ابزارهای مدیریت دانش در توسعه محصول جدید نرم افزاری
بنابر نتایج به دست آمده، فرایند انتقال و انتشار دانش، هم از دیدگاه خبرگان دانشگاهی و هم خبرگان صنعت، اولویت اول را در میان فرایندها و گروه افزارها و ابزارهای همکاری و همچنین اولویت اول را در میان ابزارهای مدیریت دانش در اغلب مراحل توسعه به خود اختصاص دادهاند.
۲
۱۳۹۰
سعید اردکانی و همکاران
بررسی و رتبه بندی عوامل و مؤلفه های مؤثر بر فرایند توسعه محصول جدید (مطالعه دیدگاه مدیران شرکت های کوچک و متوسط واقع در صنایع غذایی و آشامیدنی استان فارس)
نتایج این تحقیق حکایت از آن دارد که عوامل حیاتی پنج گانه بر موفقیت توسعه محصول جدید این شرکت ها تاثیر دارند که شامل عوامل تکنولوژیک، حمایتی، بازاریابی، درون سازمانی، تجاری سازی میباشد . همچنین نتایج رتبه بندی مؤلفه های مؤثر برموفقیت توسعه محصول جدید گویای آن است که تشویق به تولید ایده های مناسب و کاربردی و جذابیت محصول مورد معرفی به بازار از با اهمیت ترین مؤلفه ها هستند.
۳
۱۳۸۹
سرمدسعیدی، ممقانی
شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی مؤثر در توسعه محصول جدید (NPD)، در گروه خودروسازی سایپا با رویکرد AHP
نتایج تحقیق نشان داد عوامل بازاریابی، مدیریت تیم توسعه محصول، تکنولوژی و تجارت کردن به عنوان عوامل مهم در این فرایند شناخته شدند که شناخت و تعیین اولویت این عوامل در تدوین و اجرای استراتژی توسعه محصول، روند موفقیت را تسریع و تسهیل نموده و ریسک تصمیم گیری را کاهش خواهد داد.
پیشینه ی تحقیق در خارج کشور (مطالعات خارجی) پیشینه ی تحقیق در خارج از کشور (مطالعات خارجی)
ردیف
سال
نام محقق
عنوان تحقیق
نتایج حاصل از تحقیق و متغیرهای مهم و مطرح شده در تحقیق
۱
۲۰۱۳
Kim et al
تاثیر نوع دانش و جهت گیری جدید استراتژیک در خلاقیت محصولات و مزیت در تکنولوژی های پیشرفته
این مطالعه توضیح میدهد که چگونه این دانش و جهتگیری استراتژیک متغیر را تحت تاثیر خلاقیت محصول جدید، که شامل جدید بودن و ویژگیهای معنیدار از محصولات جدید است، قرار میگیرد. در نهایت، این نشان میدهد که چگونه این دو بعد از خلاقیت محصول جدید متفاوت مزایای محصول از نظر رضایت مشتری و تمایز محصول را ارائه میدهد، که منجر به عملکرد برتر محصول جدید است.
۱
۲۰۱۳
Kim et al
تاثیر نوع دانش و جهت گیری جدید استراتژیک در خلاقیت محصولات و مزیت در تکنولوژی های پیشرفته
این مطالعه توضیح میدهد که چگونه این دانش و جهتگیری استراتژیک متغیر را تحت تاثیر خلاقیت محصول جدید، که شامل جدید بودن و ویژگیهای معنیدار از محصولات جدید است، قرار میگیرد. در نهایت، این نشان میدهد که چگونه این دو بعد از خلاقیت محصول جدید متفاوت مزایای محصول از نظر رضایت مشتری و تمایز محصول را ارائه میدهد، که منجر به عملکرد برتر محصول جدید است.
۲
۱۹۹۶
Lin et al
تعیین کننده های موفقیت توسعه محصول جدید
موفقیت توسعه محصول جدید مشتمل بر ۱۱ شاخص شامل: داشتن فرآیندی ساختار یافته، بینش واضح و شفاف، بازنگری محصول پس از روانه سازی آن به بازارهای هدف، دید بلندمدت، بهینه سازی مهارت تیم های توسعه محصول، فهم بازار و پویایی هایش، حمایت مدیریت ارشد، به کارگیری تجارب به دست آمده از پروژه های پیشین، تأمین و تدارک تیم مناسب، حفظ اعضای تیم با تجربه های مرتبط با پروژه توسعه محصول را شکل دادهاند.
۴
۲۰۰۶
Wu-Chen Fei and Chih-Chiang Chen
اشتراک دانش، ظرفیت جذب، توانایی نوآوری، مطالعه تجربی شرکت های دانش محور تایوان
این مطالعه نشان میدهد که ظرفیت جذب دانش عامل مداخله گر بین اشتراک دانش و توانایی نوآوری میباشد. همچنین نتایج این تحقیق نشان میدهد که به اشتراک گذاری دانش تاثیر مثبتی بر ظرفیت جذب دانش، داشته است.
۵
۲۰۰۹
لاگس، سیلوا و ستیلس،
ظرفیت های روابط، کیفیت و نوآوری به عنوان تعاین کننده های عملکرد
ظرفیت های رابطه ای (کیفیت ارتباطات، روابط بلند مدت، به اشتراک گذاشتن اطلاعات، در گیری واردکننده)، ظرفیت های یادگیری سازمانی برای نوآوری (تعهد به یادگیری، بینش مشترک، گشودگی ذهنی نسبت به نوآوری)، ظرفیت های کیفیت (تقویت کارکنان، درگیری کارکنان، تمرکز مشتری، آموزش کیفیت به کارکنان، تعهد بالای مدیریت)، نوآوری محصول، کیفیت محصول، عملکرد رابطه ای، عملکرد اقتصادی
چارچوب تحقیق
می توان گفت اساساً در سازمان ایجاد زیرساختهای لازم به منظور توسعه محصول جدید از طریق یادگیری سازمانی و مدیریت دانش سازمانی و مشتری، طوری که افراد در بخش های متفاوت بتوانند دانش خود را از طریق این زیرساخت تسهیم و از آن به طور کاملاً اثربخش استفاده کنند، ضروری است ( کنجکاو منفرد و همکاران ، ۱۳۹۲، ص ۷۰). اگر سازمانها دانش را خلق و آن را سازمان دهی کنند توان و ظرفیت شان برای پاسخ گویی به شرایط متغیر دنیای امروز افزایش مییابد ( زاهدی و همکاران، ۱۳۹۰). زیرساختهای مدیریت دانش ویادگیری سازمانی میتواند ظرفیت سازمانی جهت توسعه محصول جدید را ارتقاء دهد. در عین حال توسعه محصول جدید میتواند به طور بالقوه زمینه ها و بسترهای مناسبی را برای مدیریت دانش و یادگیری سازمانی را فراهم سازد. با توجه به مباحث فوق، هدف اصلی تحقیق حاضر سنجش تاثیر مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر توسعه محصول جدید است و همچنین مطالعه وضعیت هر یک از متغیرهای مذکور در جامعه آماری مربوطه است در راستای اهداف تحقیق و همچنین با نظر به ادبیات نظری و پیشینه موجود چارچوب مفهومی تحقیق به صورت زیر میباشد: